ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

HAC

6

/

7

 

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ {6}

 

 وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَن فِي الْقُبُورِ {7}

 

6. Bu böyledir. Çünkü Allah hakkın ta kendisidir ve çünkü O, ölüleri diriltir. Gerçekten O, herşeye güç yetirendir.

7. Ve çünkü hiç şüphesiz kıyamet gelecektir. Onda hiç şüphe yoktur ve Allah muhakkak kabirdekileri diriltecektir.

 

"Bu böyledir. Çünkü Allah hakkın til. kendisidir." Yüce Allah bütün varlıkların mutlaka kendisine muhtaç olduklarını, kudret ve tercihine uygun bir şekilde bunları müsahhar kıldığını daha önce geçen: "Ey insanlar! Eğer öldükten sonra diriltilmekten yana şüpheniz varsa, muhakkak Biz ... ve her çeşit güzel bitkiden bitirir" buyruğu ile dile getirdikten sonra: "Bu böyledir. Çünkü Allah hakkın ta kendisidir ve çünkü O, ölüleri diriltir. Gerçekten O, herşeye güç yetirendir. Ve çünkü hiç şüphesiz kıyamet gelecektir, onda hiç şüphe yoktur ve Allah muhakkak kabirdekileri diriltecektir" diye buyurmaktadır. Böylelikle şanı Yüce Allah bununla O'nun dışında bulunan bütün varlıkların gerçekten var olmalarına rağmen bizzat kendilerinden kaynaklanan bir hakikatlerinin bulunmadığına dikkat çekmektedir.

 

Çünkü bu varlıkların hepsi Allah tarafından musahhar kılınmış ve O'nun tasarrufu altındadır. Gerçek anlamıyla hak ise mutlak var ve mutlak gani (muhtaç olmayan) varlıktır. Herbir varlığın var oluşu, varlığı vacib olandan gelmektedir. İşte bundan dolayı Yüce Allah bu surenin sonlarında "O'ndan başka taptıkları ise bizatihi batıldır" (el-Hacc, 62) diye buyurmaktadır.

 

Hak hiçbir şekilde değişikliğe uğramayan, zeval bulmayan, sabit olarak var olan demektir. Bu ise Yüce Allah'tır.

 

Kulları üzerinde hak sahibi diye de açıklandığı gibi, fiilerindeki mana itibariyle O haktır, diye de açıklanmıştır.

 

ez-Zeccac der ki: "Bu" anlamındaki buyruk ref' mahallindedir. Durum size nitelendirildiği ve açıklandığı şekildedir, demektir.

 

"Çünkü Allah hakkın ta kendisidir." Yani buna sebep Yüce Allah'ın hakkın ta kendisi olmasıdır. (ez-Zeccac) ayrıca der ki: "Bu" işaret isminin nasb mahallinde olması da mümkündür. Yani Allah bunu böylece yapmıştır, çünkü O hakkın ta kendisidir.

 

"Ve çünkü O, ölüleri diriltir. Gerçekten O, herşeye de güç yetirendir." Çünkü O, istediği her şeye kadir olandır.

 

"Ve çünkü hiç şüphesiz kıyamet gelecektir" buyruğu "çünkü Allah hakkın ta kendisidir" buyruğuna lafız itibariyle bir atıftır, mana itibariyle atıf değildir.

 

Zira Yüce Allah sözü edilen hususları kıyamet geleceği için yapmıştır denilemez, aksine burada bu manayı ihtiva edecek bir hazfin takdiri kaçınılmazdır. Yani: Şunu da bilsinler ki, kıyamet mutlaka gelecektir.

 

"Onda hiç şüphe" ve tereddüt "yoktur ve Allah muhakkak kabirdekileri" mükafatlandırmak ve cezalarını vermek için "diriltecektir."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Hac 8-10

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR